Muutosten tuulet?
Blogimme alkuteksteissä pohdimme, voisiko digilisaatiota verrata lukemiseen? Meillä on
todellinen tarve oppia käyttämään digilaitteita ja oppia myös tulkitsemaan
niistä saatua informaatiota. Kuitenkin lapset tarvitsevat tukea ja opetusta laitteiden
hyödyntämiseen. Usein kuulee puhetta siitä, kuinka lapset osaavat jo käyttää
aikuisia paremmin laitteita. Niin varmasti osittain onkin, viihdekäytössä.
Mutta tarvitsemme opettajien pedagogista osaamista ja asiantuntemusta
laajentamaan teknologian hyötykäyttöä muuallakin kuin viihdetaidoissa. Lukemis-,
kirjoittamis- ja laskemistaidot ovat perustaitoja ja eivät ole katoamassa tulevaisuudessakaan
mihinkään, mutta näiden rinnalle on noussut muunlaistakin osaamista. Näiden
taitojen ei mielestämme tulisi niin sanotusti syödä toisiaan vaan olla
rinnakkain. Suomalaisen koulutuksen tulee vastata kaikkiin niihin
mahdollisuuksiin, mitä tietotekniikan nopea kehitys tuo tullessaan. Tekniikan
avulla voimme tulevaisuudessa ylittää rajoja, olla yhteydessä toisissa maissa
ja maanosissa oleviin ihmisiin ja työpaikkoihin. (Multisilta ym.
2014, 296.)
Tampereen kaupunki on tehnyt erittäin mielenkiintoisen tekoälykokeilun,
ennustaakseen koululaisten erityisen tuen tarvetta. Yhteistyössä IT -alan
palveluyritys CGI:n kanssa tehtiin ennustemalli, joka tutki sekä oppilastietoja
että opettajien merkintöjä. Ennustemalli pyrki löytämään ne oppilaat, jotka
todennäköisesti tulisivat tarvitsemaan erityistä tukea koulunkäynnissään.
Voisiko tämä olla yksi tulevaisuuden ratkaisu, jolla on positiivinen vaikutus yksilön
loppuelämälle; oikeaan aikaan ja oikein kohdennettu koulunkäynnin tuki! (https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2018/06/14062018_3.html)
Kysyimme aluksi, että onko koulu valmis ja resurssoitu
opettamaan tätä niin kuin lukutaitoa? Toivottavasti on!
LÄHTEET :
Multisilta,
J., Niemi, H. & Lavonen, J. (2014) Miten suomalainen koulu valmistaa
tulevaisuuteen? Teoksessa Niemi, H. & Multisilta, J. (toim.) Rajaton
luokkahuone. Jyväskylä: PS–kustannus
https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2018/06/14062018_3.htm
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti