sunnuntai 3. helmikuuta 2019


Muutosten tuulet?

 

 

Blogimme alkuteksteissä pohdimme, voisiko digilisaatiota verrata lukemiseen? Meillä on todellinen tarve oppia käyttämään digilaitteita ja oppia myös tulkitsemaan niistä saatua informaatiota. Kuitenkin lapset tarvitsevat tukea ja opetusta laitteiden hyödyntämiseen. Usein kuulee puhetta siitä, kuinka lapset osaavat jo käyttää aikuisia paremmin laitteita. Niin varmasti osittain onkin, viihdekäytössä. Mutta tarvitsemme opettajien pedagogista osaamista ja asiantuntemusta laajentamaan teknologian hyötykäyttöä muuallakin kuin viihdetaidoissa. Lukemis-, kirjoittamis- ja laskemistaidot ovat perustaitoja ja eivät ole katoamassa tulevaisuudessakaan mihinkään, mutta näiden rinnalle on noussut muunlaistakin osaamista. Näiden taitojen ei mielestämme tulisi niin sanotusti syödä toisiaan vaan olla rinnakkain. Suomalaisen koulutuksen tulee vastata kaikkiin niihin mahdollisuuksiin, mitä tietotekniikan nopea kehitys tuo tullessaan. Tekniikan avulla voimme tulevaisuudessa ylittää rajoja, olla yhteydessä toisissa maissa ja maanosissa oleviin ihmisiin ja työpaikkoihin. (Multisilta ym. 2014, 296.)
Tampereen kaupunki on tehnyt erittäin mielenkiintoisen tekoälykokeilun, ennustaakseen koululaisten erityisen tuen tarvetta. Yhteistyössä IT -alan palveluyritys CGI:n kanssa tehtiin ennustemalli, joka tutki sekä oppilastietoja että opettajien merkintöjä. Ennustemalli pyrki löytämään ne oppilaat, jotka todennäköisesti tulisivat tarvitsemaan erityistä tukea koulunkäynnissään. Voisiko tämä olla yksi tulevaisuuden ratkaisu, jolla on positiivinen vaikutus yksilön loppuelämälle; oikeaan aikaan ja oikein kohdennettu koulunkäynnin tuki! (https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2018/06/14062018_3.html)

 Kysyimme aluksi, että onko koulu valmis ja resurssoitu opettamaan tätä niin kuin lukutaitoa? Toivottavasti on! 

LÄHTEET :

Multisilta, J., Niemi, H. & Lavonen, J. (2014) Miten suomalainen koulu valmistaa tulevaisuuteen? Teoksessa Niemi, H. & Multisilta, J. (toim.) Rajaton luokkahuone. Jyväskylä: PS–kustannus 

https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2018/06/14062018_3.htm

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti